میزان گلوکز خون

انواع دیابت و خطرات بیماری دیابت

اگر سطح گلوکز خون برای مدت چند سال بالا بماند، ممکن است بخصوص در عروق کوچک و اعصاب بدن سبب عوارضی شود. آسیب شدید چشم ها ، کلیه ها و پاها عوارضی هستند که می توان با کنترل مناسب گلوکز خون ، از آن ها پیشگیری کرد. اگر شما علاوه بر دیابت ، فشار خون هم دارید ، آن را هم باید کنترل و درمان کنید . با این کار می توان از عوارض بیشتر دیابت ، پیشگیری کرد. این مسئله در موسسات مطالعاتی دیابت اثبات شده است . سطوح بسیار بالای گلوکز ممکن است منجر به کاهش سطح هوشیاری شود. این مسئله کومای دیابتی نامیده می شود که یک وضعیت تهدید کننده حیات است که معمولا همزمان با یک بیماری همراه مانند ذات الریه اتفاق می افتد . اما با آموزش و درمان مناسب ، همیشه می توان از کومای دیابتی پیشگیری کرد.

دیابت نوع یک

معمولا بیماران جوان و لاغر هستند که باید به محض تشخیص بیماری ، درمان با انسولین تزریقی را شروع کنند. بدن آنها یا اصلا انسولین تولید نمی کند و یا به مقادر بسیار کم تولید می کنند . بزرگسالان هم ممکن است به دیابت نوع یک مبتلا شوند.

دیابت نوع دو

افراد مبتلا به دیابت نوع دو معمولا اضافه وزن دارند و مسن تر هستند . در ابتدای بیماری ، بدن این افراد هنوز مقادیر زیادی انسولین طبیعی دارد . اگر این افراد وزنشان را کم کنند ، می توانند بدون تزریق انسولین ، برای مدت چشمگیری درمان شوند . بعدها ممکن است آنها هم احتیاج به درمان با انسولین پیدا کنند. در صورت پیشرفت دیابت نوع دو شامل گروهی از بیماری ها است که تحت عنوان دیابت نوع دو شناخته می شوند.

سطح گلوکز خون

هرکسی در خونش مقداری گلوکز دارد . سطح گلوکز در خون با این واحد نشان داده می شود. در افراد فاقد دیابت ، میزان گلوکز خون ۶۰ الی ۱۰۰ mg/dl است و می تواند برای مدت کوتاهی تا ۱۴۰ mg/dl افزایش یابد. واپزه هیپوگلیسمی یا کاهش گلوکز خون برای توصیف سطح گلوکز خون زیر حد طبیعی استفاده می شود . کاهش شدید گلوکز خون زیر حد طبیعی استفاده می شود. کاهش شدید گلوکز خون می تواند منجر به از دست هوشیاری شود که به عنوان شوک دیابتی شناخته می شود. سطح بالای حد طبیعی گلوکز ، بیانگر هایپر گلیسمی یا افزایش گلوکز خون است . افزایش شدید گلوکز خون می تواند منجر به از دست دادن سطح هوشیاری یا همان کوما شود.

نقش غذا در میزان گلوکز خون

بدن از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می کند. سلول های عضلات برای تامین انرژی به گلوکز احتیاج دارند. بدن ، گلوکز را از مواد غذایی که میخورند بدست می آورد . علاوه بر مواد معدنی ، ویتامین ها و آب ، غذا شامل سه ماده مغذی است :

  • کربو هیدرات ها : که شامل همه انواع قند و نشاسته است برای مثال میوه ها ، نان و سیب زمینی
  • پروتئین : برای مثال گوشت ، ماهی ، کشک و پنیر
  • چربی : برای مثال کره ، مارگارین و انواع روغن نباتی

عکس های سمت راست غذاهایی را که از لحاظ کربوهیدرات غنی هستند ، نشان می دهد. نشاسته در روده هضم می شود و به گلوکز تبدیل می شود . همچنین غذاهای کربوهیدرات ، سبب افزایش گلوکز خون می شو ند . نشاسته که به عنوان مثال در نان یافت می شود ، در روده به گلوکز تبدیل می شود. گلوکز از روده به کبد منتقل و آنجا ذخیره می شود و در صورت نیاز ، کبد آنها را به داخل خون آزاد می کنند. گلوکز خون به  سلول های بدن منتقل می شود. سلول ها به گلوکز نیاز دارند ، زیرا گلوکز خون منبع انرژی سلول ها است . با اینحال گلوکز نمی تواند به سلول های چربی و ماهیچه وارد شود . انسولین کلیدی است که قفل سلول ها را باز می کند تا به گلوکز اجازه ورود دهند انسولین در سلول های جزیره ای پانکراس یا لوزالمعده تولید می شود.

انسولین گلوکز خون را کاهش می دهد

سلول های جزیره ای پانکراس ، انسولین تولید می کنند. انسولین مسئول نگهداری گلوکز خون در سطح طبیعی است . در افراد فاقد دیابت ، سلولها ی جزیره ای پانکراس ، گلوکز خون را اندازه می گیرند . وقتی سطح گلوکز خون افزایش می یابد ، انسولین بیشتری آزاد می شود. انسولین ، مسئول ذخیره گلوکز در کبد است و کبد ، مقدار گلوکزی که به درون خون آزاد می شود را کنترل می کند. انسولین دریافت گلوکز توسط سلولها ی ماهیچه ای و سلول های چربی را کنترل می کند. انسولین اجازه می دهد که گلوکز خون به درون سلول ها وارد شود. همچنین انسولین برای پروتئین های بدن ضروری است ، زیرا کمبود شدید انسولین منجر به تجزیه فزاینده پروتئین ها و بافت چربی می شود. وجود مقدار کمی انسولین کافی است تا جلوی این فرایند را بگیرد. هر فرد غیر دیابتی ، در هر زمان از شبانه روز کمی انسولین در خون خود دارد.

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما


آدرس: تهران میدان شهدا خیابان ۱۷ شهریور بین خیابان شهید قادری و شهید مهدوی پور پلاک ۱۴۰۸
تلفن: آقای عبداله پور ۳۳۱۳۶۱۴۲-۰۲۱۳۳۵۰۲۱۰۰
ایمیل: info@17plus.ir

ساعت کاری


شنبه تا چهارشنبه: ۱۹-۸:۳۰
پنجشنبه: ۱۴-۸:۳۰
جمعه: تعطیل

شبکه های اجتماعی